+48 792 616 363

Co to jest znak towarowy?

24 stycznia 2021
mandaty

Każdy prowadząc swoje przedsiębiorstwo posługuje się firmą (potocznie lub w przypadku spółek cywilnych nazwą). Często przedsiębiorstwo posiada także unikalne logo. Ważnym dla każdego przedsiębiorcy jest, żeby jego nazwa lub znak graficzny były kojarzone przez odbiorców tylko i wyłącznie z jego działalnością, a oznaczenia konkurencyjnych przedsiębiorców nie były zbliżone lub tożsame z jego nazwą i grafiką. W takim przypadku klienci mogą bowiem zostać wprowadzeni w błąd co do przedsiębiorcy i jego działalności.

 

Aby zabezpieczyć w tym zakresie interesy klientów, Kancelaria w ramach obsługi prawnej prowadzi postępowania w przedmiocie rejestracji znaku towarowego w postaci firmy lub logo obsługiwanych  przedsiębiorstw.

 

Co to jest znak towarowy? Znakiem towarowym może być każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony.

 

Znakiem towarowym może być w szczególności:

 

  • wyraz, włącznie z nazwiskiem,
  • rysunek,
  • litera,
  • cyfra,
  • kolor,
  • forma przestrzenna, w tym kształt towaru lub opakowania, a także dźwięk.

 

Jak wskazuje się w orzecznictwie sądów podstawową funkcją znaku towarowego jest odróżnianie towarów pod względem ich pochodzenia od określonego przedsiębiorcy. Znak towarowy ma bezpośrednio odnosić się do określonego towaru (usługi) i ma wskazywać na jego pochodzenie od konkretnego przedsiębiorcy; ma budować skojarzenia pomiędzy towarem a przedsiębiorcą, tak aby konsument, kierując się tymi skojarzeniami, mógł dokonać wyboru towaru pochodzącego od tego, a nie innego przedsiębiorcy (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 listopada 2016 r., sygn. akt: II GSK 872/15).

 

Aby uzyskać prawo wyłącznego używania znaku (nazwy lub logo) koniecznym jest zarejestrowanie znaku towarowego w Urzędzie Patentowym RP z siedzibą w Warszawie. Okres ochrony wynosi 10 lat i może ulec przedłużeniu.

 

Posiadanie prawa ochronnego daje przedsiębiorcy większą pewność wyłączności korzystania z danego oznaczenia na danym rynku, którym jest cała Polska bez względu na faktyczny zakres terytorialny prowadzenia działalności.

 

Uprawniony z prawa ochronnego na skutek rejestracji znaku towarowego uzyskuje niepodważalną datę powstania prawa do znaku towarowego.  W sytuacji, w której inny podmiot w kraju będzie posługiwał się tożsamą z naszą nazwą lub logo firmy, na skutek czego dojdzie do  sporu (w tym sporu  sądowego) nie będziemy musieli udowadniać, od kiedy faktycznie zaczęliśmy używać swojego oznaczenia. Nie możemy przewidzieć czy w przyszłości inny przedsiębiorca, stosując nieuczciwe praktyki nie będzie chciał skorzystać z naszej renomy oraz pozycji wypracowanej na danym rynku, wprowadzając klientów w błąd posługując się naszą nazwą lub logo. Rejestracja znaku towarowego gwarantuje przedsiębiorcy ochronę prawną na wypadek takiej sytuacji.

 

Zarejestrowanie znaku towarowego oprócz uprawnienia do dochodzenia roszczeń z tytułu naruszenia prawa do swojego oznaczenia (np. odszkodowania) da nam możliwość przeciwstawienia się rejestracji każdego późniejszego znaku, jeśli istniałoby ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd co do pochodzenia świadczonych usług czy dostarczanych towarów.  W dzisiejszych czasach, mając na uwadze wielość podmiotów na rynku oraz bardzo wysoki poziom konkurencyjności pomiędzy przedsiębiorcami warto rozważyć możliwość zapewnienia swojej firmie ochrony, w szczególności jeżeli nasza firma kojarzona jest na danym rynku lokalnym, a prowadzone przez nas przedsiębiorstwo cieszy się uznaniem i renomą wśród swoich klientów. 

 

radca prawny

Patryk Pilich

+48 792 616 363

p.pilich@ppkrp.pl

© 2020 Patryk Pilich Kancelaria Radcy Prawnego